söndag 19 oktober 2014

Chilisås #1 - BBQ chilisås



Jag börjar bli lite av ett fan av hot sauces, speciellt Sriracha som jag använder i mycket av min matlagning. Jag fick några hemmaodlade habaneros av en kollega, samtidigt som jag själv har en planta med tabascopeppar. Så jag tänkte jag skulle prova göra något av det. Med lite inspiration från The Hot Sauce Additction så satte jag ihop ett recept på mitt första försök till en egen chilisås.

Eftersom jag ville kunna göra om receptet exakt om det blev bra så vägde jag allting, dock gjorde jag det på min köksvåg som har diskutabel precisionsförmåga.

Tabascochilin går normalt inte att köpa i butik. Om man inte har tillgång till den så kan man kompensera med att dra i 15-25 g (1-1½ extra) vanlig chili eller pyttelite extra (2-3g) habanero. Habaneron är betydligt starkare än de andra två chilisorterna. Jag tror det blir ungefär samma hetta, däremot kanske man förlorar någon smaknyans som tabascopepparn ger.

Hettan i denna är ungefär att jag kunde ringla lite på en hamburgare och det blev lagom. Men det är ju subjektivt. Men rätt användbar som ett tillbehör.

För ca 2 dl färdig sås
150 g socker
150 g tomat
3 g tabascochili (4 st)
Ca 5 g habanero (1 st, rensad vikt)
15 g spansk peppar, dvs vanlig röd chili från typ ICA
35 ml citronsaft (vad jag fick ut av en citron)
1 tsk paprikapulver
8 g vitlök (2 klyftor)
1 liten scharlottenlök (25 g)
2 msk Worcestershiresås (Skippa denna för helt vegetariskt, Worchestershiresås innehåller anjovis)
1 tsk dijonsenap
1 ml (1 krm) liquid smoke
1 dl vitvinsvinäger

1. Sätt ugnen på 150C, över-undervärme
2. Skiva tomaten, vitlöken, alla chili (med kärnor) och löken i tunna skivor och lägg i en liten ugnsform.
3. Häll över socker och den pressade citronsaften och alla övriga ingredienser förutom vitvinsvinäger. Blanda runt det lite och sprid ut jämnt över plåten.
4. Sätt in i ugnen och låt det stå i en timme tills allt börjar bli mjukt.
5. När en timme gått, häll det i en kastrull och häll i vinägern. Låt det stå och puttra 8-10 minuter.
6. Lägg det i en matberedare eller mixer och kör den på maxhastighet i 2-3 minuter tills det blir en slät sås.
7. Häll det i en rengjord burk eller flaska och ställ i kylen. När det svalnar så bör det vara en relativt trögflytande sås.

Eftersom den är lite rökig passar den bäst till hamburgare (testat och bekräftat) eller annat stekt/grillat kött/kyckling.

Min tabascochiliplanta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar