torsdag 26 november 2015

Hemmagjord beef jerky



Beef jerky är torkat kött som är kryddat. Väldigt gott som snacks. Man kan krydda med vad man vill, jag gjorde tre olika kryddningar för att testa vilket som blev bäst.

Man ska använda magert kött utan en massa insprängt fett. Jag använde fransyska, men det går lika bra med vilket magert nötkött som helst. Även magert viltkött går att använda.

Jag har en skärmaskin så jag hade möjlighet att skära köttet i 2 mm tjocka skivor vilket förkortar torktiden en hel del. Ska man skära med kniv är det svårt att skära så tunt och då får man räkna med betydligt längre torktid. Frys köttet innan och skär det när det är halvfruset, då är det enklare att få tunna skivor.

Kryddningarna jag testade var:

1. Honung/senap
- Blanda lika del flytande honung och sötstark senap. Pensla på köttet och salta.

2. Telicherrypeppar och liquid smoke
- Pensla köttet med liquid smoke. Salta och peppra.

3. Paprika/anchochili/vitlök
- Blanda lika delar paprikapulver, anchochilipulver och vitlökspulver. Sprinkla över köttet, salta och peppra lite.

(Jag tyckte peppar/smoke var godast medan frun föredrog den med honung/senap).

Torkningen
Lägg det skivade köttet på bakplåtspapper och lägg i ugnen. Sätt ugnen på 75C och varmluft. Sedan är det bara att låta köttet ligga där och torka. Man kan eventuellt vända på köttet efter en timme eller så.
Med ca 2-3 mm tjocka skivor tog det ungefär 1h 45 min att få det torkat, desto tjockare skivor desto längre tar det. Jag lät kanske mina vara inne lite för länge för de blev helt torra och knapriga. Man kan även ta ut köttet lite tidigare så det är lite segare. Smaksak...

Förvara i lufttät burk. Det har lång hållbarhet men jag åt upp allt på 3 dagar för det var så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar