söndag 5 februari 2017

Rostbiff sous vide



Testade att göra rostbiff i sous vide. Fast det var inte rostbiff utan fransyska, men det blev bra även om det är en billigare köttbit.
Normalt säger recept att en rostbiff tar 24+ timmar i en sous vide, men jag hade en liten fransyska på ca 800 g som jag klöv på mitten till två mindre bitar för att spara tid. Man får inte de stora fina skivorna men spelade mindre roll för det blev väldigt bra ändå.

800-1000g fransyska (eller rostbiff)
Salt
Peppar
Kryddor efter val

Jag använde lite paprikapulver och timjan, ihop med salt och peppar och gned in i köttet. Sen vakuumpackade jag det och la det i sous vide på 55C i ca 6-7h. Det hade inte skadat med 1-2h mer kanske men det var dags att äta.

Använd en riktigt vass kniv eller en skärmaskin för att skära det i tunna skivor. Köttet blev middag här hemma två dagar i rad, på en macka med tillbehör, så som jag gillar rostbiff bäst.


Den ena mackan med kaprismajonnäs, saltgurka, tomat, babyspenat och rostad lök på en skiva rostat surdegsbröd med smör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar