söndag 19 februari 2017

Halv grillad gris

Något jag velat testa länge var att grilla en hel gris. Nu blev det en halv gris denna gången för vi var bara 6 som skulle äta... även då var en halv gris att ta i, det hade räckt till 4-5 personer till utan problem.

Grisen beställde vi hos en köttbutik i Malmö. Den skulle vara ca 10-12 kg för halvan och det kostade 700 kr, vilket jag inte tyckte var så farligt.

Hursomhelst, grillad gris blev det. Det gick åt några högar ved först för att få upp en glöd och sedan eldade vi med briketter efter det. 6 påsar gick åt, och det tog ca 5½ timme för den att bli klar. Då får man ha i åtanke att det var någon minusgrad ute när vi grillade, så det hade nog gått lite fortare under sommaren.

Vi satte fast grisen i vår egenkonstruerade grill och förstärkte med lite ståltråd så den inte skulle snurra runt på stången. Sen vände vi den bara regelbundet, det handlade mest om att vänta. Jag gjorde en marinad på 1 liter olja, några vitlökar och 6-7 citroner, som jag sedan penslade på med en borste gjord av rosmarin... Om det var lönt vet jag inte, kändes inte som att smakerna tog sig in i köttet riktigt. Man bör kanske ha en marinadspruta så man verkligen kan spruta in det i köttet. Hursomhelst, köttet blev väldigt gott och mört och det var en kul grej att prova på.

Vi körde en BBQ-sås till, samt babyspenat, gurka, tomat, sriracha och pitabröd och tortillabröd. Man kan ju ha vad som till, det är köttet som hamnar i huvudrollen ändå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar