torsdag 20 oktober 2016

Chilisås #10 - Mango, ananas och Hot Lemon



Väldigt fruktig sås med smak av mango och ananas, och en hel drös Hot Lemon-chili. Jag hade 25 st chilifrukter och jag gjorde två varianter av såsen. En till mig med 23 chilis i och en till frugan med 2 chilis i. Frugans variant har bara en hint av chilin, och är väl mer en mangosås än chilisås. God på tacon oavsett.

Receptet nedan är för min variant av såsen. Det ger ungefär en halvliter sås. Det var exakt samma i fruns variant, fast bara 2 chilis i.
Min variant blev medelstark, man kan ha rätt mycket av den i en taco.

250 g mango, fryst eller färsk
50 g gul lök
200 g ananas (burk, avrunnen vikt) + 1.5 dl av spadet. Alt. färsk ananas och ananasjuice.
0.75 dl vitvinsvinäger
1.5 dl vatten
65 g Hot Lemon chili (ca 20-25 st beroende på storlek).
1 tsk salt

1. Dela och kärna ur chilifrukterna. Hacka grovt.
2. Hacka löken och resten av grejerna och häll allt i en kastrull.
3. Koka upp och låt koka lite smått i 4-5 minuter.
4. Mixa sen såsen med en mixerstav så den blir slät och häll i en rengjord flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar