tisdag 25 augusti 2015

Hemmagjort pålägg, Pastrami-style

Att göra eget smörgåspålägg var superenkelt och väldigt mycket billigare och godare än att köpa vanligt pålägg. Dessutom kan man krydda hur man vill. Det tar en stund i ugnen, så man behöver lite tid. En skärmaskin är också att rekommendera om man vill få det i riktigt tunna skivor.

Till detta använde jag en hel bit benfri kotlett på ca 800-1000 g. Till det gjorde jag en kryddblandning bestående av:

Paprikapulver
Vitlökspulver
Lökpulver
Salt
Svartpeppar
Timjan
Cayennepeppar
Rökt paprikapulver

Blanda ihop tillräckligt för att det ska räcka för att täcka köttet runt om. Jag minns inte exakt vilka mått jag använde, men ta bara ytterst lite cayenne och rökt paprika för det är väldigt dominerande smaker. Använd inte heller för mycket salt. Börjar med att blanda allt utom dessa tre och tillsätt och smaka av efter hand tills man får önskad smak.
Man kan i princip använda vilka kryddor man vill, spelar inte så stor roll.

Torka av köttet och gnid in kryddblandningen runt om hela, använd rejält med krydda.
Sätt ugnen på 120-125C och lägg köttet i en form. Stick in en termometer i köttet. I detta fallet när jag använde griskotlett satte jag termometern på 69C.
Sen är det bara att låta köttet ligga i ugnen tills det blir klart. Beroende på hur stor biten är så varierar tiden men det kan ta nån timme eftersom man gör det på låg värme. Har man för hög värme torkar köttbiten mer.

När man uppnått temperaturen, låt köttbiten svalna. Skär sedan upp den med skärmaskin i skivor av önskad tjocklek och förvara i en burk i kylen. Det höll sig hur bra som helst i flera dagar... tills den var uppäten det vill säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar