tisdag 2 maj 2017

Chili-krabba



Chili crab är lite av nationalrätten i Singapore men även förekommande på Bali och trakterna runt omkring.. Det var väldigt gott när jag åt det där nere och försökte mig på nåt liknande själv. Hur autentisk den är får jag låta vara osagt men jag hittade blue swimmer crab i en asiatisk livsmedelsbutik i stan. Den är inte som vår svenska krabba och det bör vara swimmer crab för denna rätten.


Börja med att blanda följande i en mixer:
3 klyftor vitlök
3 små schalottenlökar
Ingefära, ca 2x2 cm
Saft från ½ lime
1 tsk fisksås
1 msk ljus soja
2 msk olja
1 msk koriander
2 limeblad (kaffir-lime)
Chili efter smak. Rätten bör inte vara för stark utan man ska känna smaken av krabban också. Jag använde 1 hot lemon, 1 nepalese bell och 2 omnicolor, utan frön. Har man inte tillgång till dessa speciella sorter så använd piripiri eller liknande.

1. Kör allt i en mixer så det blir en slät paste.
2. Häll det i en wokpanna och stek på låg värme i några minuter.

Häll sedan i följande:

500g passerade tomater
2 dl vatten
1 msk maizena
+ 1 kg krabba (för 2 pers)

3. Koka upp.
4. Släng i krabban. Låt den koka 2-3 minuter, servera direkt. Toppa med färsk koriander och gräslök eller salladslök.

Krabban säljs fryst, tina den i god tid så den är helt tinad.

Servera med kall öl och lite vitt bröd. Kladdigt som bara fan men väldigt gott.


Krabban säljs delad och rensad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar