lördag 30 januari 2016

Årets chiliodling

3 dagar gammal Nepalese Bell

Förra året odlade jag lite olika chilisorter med varierat resultat. Plantorna blev rätt små, gav inte direkt några större mängder frukt samt sommaren var en katastrof värmemässigt så allt var väldigt försenat. I år tänkte jag försöka igen fast med lite bättre förutsättningar, så jag byggde en liten odlingsstation i källaren där plantorna kan drivas upp med lite bättre förhållanden. Det som har planterats i chiliväg är:

2 st Jalapeno Green Giant
10 st Jalapeno
4 st Takanotsume
1 st Tucorrique Yellow
1 st Adorno Tabasco
3 st Nepalese Bell
3 st Aji Omnicolor
6 st Paprika/Spetspaprika

Planteringsdatum var 14:e januari.

Utöver dessa har jag även en övervintrande Habanero och 4 övervintrande Adorno Tabasco, samt en Carolina Reaper och en 7 Pod chocolate som jag fick av en bekant. I fönsterkarmen på jobbet står en Trinidad Moruga Scorpion och en Dorset Naga.

Så ja, jag hoppas det blir chili så det räcker till en massa såser och annat gott.


Några små på väg upp
Odlingsstationen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar