tisdag 12 augusti 2014

Gravlax på 3 olika sätt

Provade att göra egen gravad lax, det blev väldigt lyckat. Det ledde till att jag provade göra några olika rätter med det.

Gravlaxen först och främst, som jag sedan använde till alla rätterna. Laxen räckte fint till 3 rätter för två personer.

Ca 500g laxsida, färsk, som jag först fryst i 2 dagar. Det skulle man visst göra.
1 dl salt
1 dl socker
Kryddor - Jag använde dill och en teriyaki-krydda jag hade hemma men man kan ta vad som helst.

Blanda salt, socker och kryddor. Lägg lite av det på en tallrik.
Lägg laxen, med skinn, på tallriken och lägg resten av kryddblandningen över så laxen täcks.
Sätt gladpack över och sedan en tyngd på, te.x. en stekpanna eller nåt. Jag använde en täljsten som vi hade hemma.

Sen fick det ligga i kylen i ca 48 h. Tror den kan ligga längre men jag var nöjd med konsistensen då. Skölj av kryddorna från laxen och torka av den. Sen klarar den sig i kylen upp till minst 4-5 dagar.





Stekt tortilla med lax, äpple, gurka och basilika

Skiva några tunna skivor av laxen.
Tärna äpple och gurka fint, blanda det och ta en skvätt citronsaft över.
Skär ett vanligt färdigt tortillabröd i små trekanter och stek i smör eller olja tills de börjar få färg. Torka av dem efteråt.
Sedan lägg på lax, äpplet och gurkan och ett blad färsk basilika ovanpå. Klart!





Laxtartar på stekt bröd, med sjögrässallad och handskalade räkor

Lax
Majonnäs
Inlagda rödbetor

Tärna laxen väldigt fint.
Ta några skivor inlagd rödbeta. Jag använde färdigköpta inlagda rödbetor från Önos.
Blanda det med laxen och tillsätt majonnäs så det blir täckt och går att forma så det håller ihop.
Salta och peppra efter smak.

Skär ut några bitar bröd, eller använd en metallform som jag gjorde. Stek snabbt i lite smör så de får krispig yta.

Lägg upp laxröran. Om man vill få den i en fin cylinder kan man använda en form eller nåt.

Toppa med sjögrässalladen (wakame som den brukar kallas). Finns ofta att köpa i fiskdiskarna på tex. Ica Maxi.

Lägg på lite handskalade räkor. Använd inte äckliga inlagda räkor. Färdigt att servera!





Halstrad lax med sallad

Det vita på på tallriken är friterat rispapper. Rispapper finns att köpa i välsorterade affärer i de asiatiska sektionerna. Jag testade att knäcka det i remsor och steka snabbt i lite olja. Det puffar upp och blir krispigt på några sekunder. Bara låt det torka av lite snabbt på papper, så blir det en rolig detalj i rätten.

Skär en skiva av laxen, drygt en cm tjock.
Strimla vanlig plocksallad tunt och lägg på tallriken.

Ta en stekpanna med smör, hög värme. Vänta tills smöret börjar se lite brynt ut och stek sedan snabbt laxen, bara några sekunder per sida. Det ska fortfarande vara rått i mitten.

Servera med salladen, rispappret och lite wakame och eventuellt en dressing om man vill. Jag dekorerade med en ätbar slingerkrasseblomma, de växer i vår trädgård.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar